”I Tusindfryd føles det altid rart” – Anna, mor
” En kasse med en snegl har fået nyt hjem hjemme hos os – og det giver daglig glæde.” – Claus, far til Vibe

I en lille institution som vores kender vi hinanden, og det betyder også, at vi har et godt forældresamarbejde, både hvad angår det uformelle og det formelle samarbejde.

Det uformelle forældresamarbejde er den vigtige dialog, vi har med jer i hverdagen. Det kan være, når I afleverer om og fortæller om, hvordan morgenen er gået. Eller når I henter om eftermiddagen en af pædagogerne lige får fortalt den sjove episode, jeres barn har været med i.

Hvis I har brug for an længere snak, kan det være en fordel, at vi aftaler et tidspunkt, hvor der er mere ro, og vi kan fordybe os, uden jeres barn er til stede.

Det formelle samarbejde er de faste forældresamtaler, vi afholder, eller forældremøder. Fx holder vi trivselssamtaler i løbet af det første halve år, efter jeres barn er startet hos os. Og så er I selvfølgelig altid velkomne til at hive fat i os, hvis der er noget, I har behov for at tale med os om - og det samme gør vi, hvis der er noget, vi har behov for at vende med jer.

Overgang fra vuggestue til børnehave

I hverdagen arbejder selvfølgelig på at gøre overgangen fra vuggestue til børnehave så glidende som muligt. Og det er heldigvis nemt for os, fordi vi jo er et lille hus. Men vi holder også vi en overgangssamtale. Det gør vi for at sikre, at der bliver taget godt imod jeres barn i børnehaven, og at børnehaven får den nødvendige information. Her taler vi også om forskellen på vuggestuelivet og børnehavelivet.

Overgang fra børnehave til skole

Inden jeres barn skal starte i skole og i fritidstilbud, inviterer vi jer til en sidste samtale. Vi samarbejder tæt med skole og fritidstilbud om overgangen fra børnehave til skole, og derfor laver vi det, vi kalder en skriftlig vidensoverdragelse. Til den sidste samtale vil vi gennemgå den med jer, og vi vil bede jer om samtykke til at overlevere vidensoverdragelsen til skolen.

Hvis I har skrevet jeres barn op på en privatskole, er det op til jer, om I vil aflevere vidensoverdragelsen til jeres barns skole. Tusindfryd overleverer kun skriftligt til Folkeskolerne.

Forældrearrangementer

Vi afholder minimum et forældremøde om året. På mødet, der ligger i efteråret, er der blandt andet valg til forældreråd, madvalg og andre relevante temaer. Herudover holder vores forældreråd løbende sjove arrangementer, hvor vi kan mødes, snakke med hinanden og hygge sammen. Det kan eksempelvis være forældrekaffe eller vores hyggelige plantedag, hvor børnene tager en plante med, som vi i fællesskab sætter i vores plantekasser, og børnene passer og ser spire.