Hvem er vi?

Velkommen til Tusindfryd!

Vi er en lille institution på Nørrebro med børn i alderen 0-6 år. Vi kender hinanden på kryds og tværs af huset, fordi vi ikke er særlig mange. I vores vuggestue har vi 24 børn, i vores børnehave 30.

I Tusindfryd kribler og krabler det, og og det gør det, fordi vi er en institution med særligt fokus natur, udeliv og science. Vi har ikke naturen lige om hjørnet, men til gengæld bringer vi naturen til os. Og det gør vi faktisk i nærmest alt, hvad vi foretager os, fra vores indretning til måden, vi tilrettelægger vores dag på.

Vi har et akvarium med eksotiske fisk, som vores seje akvariepædagog passer for os. Han tager børnene med i arbejdet, og de får lov til at fodre fiskene, sågar holde dem i hånden og er med til at sikre, at dyrene har det godt og trives. Ligesom børnene har det, når de bliver inkluderet og får lov at opdage verden i trygge rammer.

Vi er ude i al slags vejr enten på vores dejlige legeplads, hvor vi kan gå på bænkebiderjagt, eller på tur i vores nærområde, hvor vi ser på insekter, samler blade eller mærker, hvordan det dufter, når det lige har regnet og regnormene kommer frem fra mulden.

Når børnene tilbringer tid med dyrene, lærer de ikke bare noget om dyrenes verden – for eksempel at akvariefisk skal fodres meget omhyggeligt, og det er vigtigt at rense luftfiltret i akvariet grunddigt – men også om menneskenes: Ligesom man skal passe på dyrene, skal man også passe på sine kammerater. Ja, faktisk er det sket, at det er dyrene, der er blevet venner, og så må børnene jo sørge for, at dyrene kan komme hjem til hinanden til legeaftaler!

I Tusindfryd har vi små modige naturdetektiver, som elsker at gå på opdagelse. Både på vores legeplads, og når vi er på tur enten i lokalområdet eller lidt længere væk. Vi er nysgerrige og holder alle øjne og ører åbne, når vi er undervejs, så vi kan få øje på al den natur, som er omkring os her i byen.

I Børnehuset Tusindfryd vil vi give børnene oplevelser, som  udvikler dem, sætter tanker i gang hos dem og inspirerer til leg. Samtidig skal aktiviteterne i huset være med til at udvikle og understøtte børnenes sociale relationer og fællesskaber. For os er barndommen og det at være barn en værdi i sig selv, og vi ser børnene som kompetente og selvstændige individer og aktive medskabere af egen dannelse, udvikling, læring og trivsel.

I kan læse mere om vores pædagogik på siden Vores pædagogik eller i vores tilsynsrapport